کد مطلب:301732 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

منقبت 40


فی افضلیتها علی الملائكة والجن و الانس كابیها و بعلها و بنیها». [1] .

چنانكه برتری رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم بر انبیا و مرسلین و ملائكه، با تفحص و تحقیق در روایات معتبر ثابت شده است، به همان طریق افضلیت زهرا سلام الله علیها نیز بر جمیع مخلوقات از انس و جن و ملك منصوص و مسلم است.

این چهل منقبت فاطمه علیهاالسلام علیهاالسلام خلاصه ی پانزده موضوع این كتاب است، كه با آیات قرآن و روایات معتبر مربوطه و با ذكر اسناد بسیار مدارك اطمینان بخش، آنها را قبلا بطور تفصیل بیان كرده بودیم.


اگر بخواهیم با قلبی حقیقت جو، منصفانه قضاوت نماییم، یقینا درمی یابیم كه این چهل منقبت از شئون مخصوص صاحبان ولایت، و لازم و ملزوم یكدیگرند. مناقبی كه مبنای آنها آیات انكارناپذیر كلام الله و گفتار معصومین دل آگاه است. بشری كه خداوند یكتا او را به اقتضای حكمتش از ابتدای خلقت جهان تا برچیده شدن بساط آن، در كنار سفره ی رحمت خویش نشانده، و او را در مراحل مختلف و مواقف بسیار سیر داده است. منزلت والای این بانوی بانوان و خاتون دو جهان، در عالم اظله اش، در عالم میثاقش، در عالم خلقتش، در عالم علوی و سفلی اش، در عالم رحم مادرش، در ولادت و روز قیامت و محشرش، در ورود به جنتش، همه و همه، حاكی از مقام اعلای «ولیه اللهی» اوست.

هرگز معقول نیست كه موجودی دارای مقام ولایت كبری نباشد ولی علت آفرینش بوده و اعتقاد به قدر و مرتبه ی خداداد او از شرایط ایمان بشمار آید و وجود مقدسش با پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در مناقب چهل گانه ی مذكور بطور همسان شریك و


سهیم باشد.

اما قسمت دوم مناقب زهرا سلام الله علیها احادیثی است كه مربوط و مخصوص است به زندگی آن حضرت؛ درباره ی مكارم اخلاقش، زهدش، عبادتش، ایثارش، پرورش فرزندانش، شوهرداریش، نگاهداری از پدرش، و كمالات و فضایل بی شمار دیگرش، كه در كتب شیعه و سنی مسطور است، كه در اینجا مورد بحث و بررسی ما نیست.

خداوند تعالی بحق محمد و آل محمد علیهم السلام ما را در سایه ی ولایت حضرت صدیقه زهرا علیهاالسلام محشور نماید، و دستمان را از دامان ولایت این خاتون دو جهان كوتاه نفرماید و از مؤمنین به رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و اولاد معصومش قرار دهد....

الحمدلله رب العالمین



[1] مراجعه بفرماييد به: بخش حضرت فاطمه عليهاالسلام از ديدگاه روايات (ذيل موضوع اول و ذيل موضوع يازدهم).